Hei, tässä on Hatusen Eero.

Olen nyt toista vuotta yhdistyksemme hallituksessa – kiitos luottamuksesta vuosikokouksessa. Näissä asioissa esittelen edelleen itseni poliitikkoharjoittelijaksi Oulujoen Kokoomuksessa, opittavaa riittää. Katson kunnioituksella monia yhdistyksemme jäseniä, jotka antavat hurjalla työllä ja tietomäärällä huikean panoksen politiikkaan Oulussa ja valtakunnallisesti.

Siviilissä olen 49 v yrittäjä, koulutukseltani melkein oikea fyysikko (oikeat fyysikot ovat tohtoreita). Osaan matematiikkaa, yritysstrategioita, tietokonesimulaatioita, viestintää ja kaikkea sellaista.

Ensimmäisen kerran olin mukana kokoomuslaisessa toiminnassa 1988 kunnallisvaaliehdokkaan tukitiimissä. Sitten kului muutama vuosikymmen johdonmukaisella teemalla ”jonkin verran aikomuksia, ei yhtään tekoja”. Tilanne muuttui syksyllä 2016, kun marssin Oulun Kokoomuksen after work -iltaan ajatuksella, että nyt sitä maailmaa vaan on pakko ruveta muuttamaan, kun ei näytä muilta onnistuvan (kyllä se oikeasti onnistuu muiltakin, ja jos jokin niin muutos tehdään yhdessä). Tie johti sopivissa paikoissa olleiden hyvien henkilöiden ansiosta Oulujoen Kokoomukseen.

Poliittisia tavoitteita

Olen jo pitempään tykännyt luonnehtia itseäni lepomäkeläiseksi, jos näin saa sanoa (kysymys lähinnä Elina Lepomäelle). Suomi ei vaan voi mennä niin kuin nyt on yritetty – takana on ainakin kymmenen menetettyä vuotta, joiden aikana ideologia on voittanut todellisuuden.

Yhteiskuntamme potkii varsinkin heikkoja ja pulaan joutuneita jäseniään enemmänkin taakse- kuin eteenpäin. Työmarkkinat ja sosiaaliturva syrjäyttävät alhaisen tuottavuuden työntekijät, terveyserot kasvavat, nuorilla menee vanhempiaan huonommin ja nuorille ollaan jättämässä suuri julkinen velkataakka, köyhyys periytyy, syntyvyys laskee, verotus on tapissa, silti rahat eivät riitä, akateemisesti koulutetut muuttavat maasta, suomalaisia köyhdyttävä haitallinen sääntely istuu kuin täi tervassa, ja niin edelleen, ja niin edelleen.

Hinta maksetaan hyvinvointitappiona: monta yritystä jää perustamatta, monta työpaikkaa jää syntymättä, monta elämää jää rakentamatta, monta julkista palvelua jää saamatta. Ei hyvä.

Kaiken lisäksi Suomen ikärakenne on kaatumassa päälle. Jos aiomme millään järkevällä tavalla maksaa eläkkeet, pitää huolta vanhuksista ja potkia nuoret hyvän elämän alkuun tulevina vuosikymmeninä, rahat loppuvat auttamattomasti kesken, jos Suomea ei muuteta paremmaksi.

Toinen poliittinen tavoite on isompi, mutta tässä yhteydessä vain kaksi lausetta: Ilmastonmuutos ja teknologian kehittyminen uhkaavat meidän nykyisenkaltaista olemassaoloa tällä planeetalla. Nämä ongelmat pitää ratkaista.

Tässä vaiheessa energia Oulujoen Kokoomuksen eteen

Se muutama tunti viikossa, mikä mulla nyt riittää aikaa politiikkaan, kuluu tässä vaiheessa Oulujoen Kokoomuksen eteen. Mun mielestä me ollaan nyt koko porukalla saatu yhdistyksemme kasvu hyvin alkuun.

Uusia jäseniä liittyy yhdistykseemme paljon, eikä hallitukseen kuuluminen ole enää ratkaisevassa roolissa aktiivisuuden suhteen: työryhmiimme on tullut ja on koko ajan tulossa lisää porukkaa hallituksen ulkopuolelta. Tämä on todella hyvä!

Tavoitteena on siis lisätä Oulujoen Kokoomuksen tarjoamaa hyötyä, kiinnostavuutta ja vaikutusmahdollisuuksia jäsenillemme ja kaikille oululaisille. Hupiakin voi olla vähän mukana. Olemme rakentamassa monia eri juttuja, joista kaikista tulee lisätietoja jäsenkirjeisiin ja tänne nettisivuille, ja eivätköhän asiat tule näkymään muuallakin.

Liity Oulujoen Kokoomukseen! Jos et tykkää Kokoomuksesta, niin sitten liity omaan suosikkipuolueeseesi ja rakenna siellä samaa käytännön tekemistä kuin meillä on. Suomalaisten täytyy ottaa vastuu tulevaisuudestaan.

Kiitoksia!

eh