Politiikan kevät alkaa taas ryminällä, kun pöydällä on mm. kaupunginjohtajan tilanne, sekä erinäisiä suunnitelmia, jotka koskevat joukkoliikennettä ja maankäyttöä. Samoin järjestön kehittämisen puolella aloitamme uudistamaan kaupunkipoliittista ohjelmaamme. Tuon ensimmäisenä vaiheena jokaisen jäsenen sähköpostiin pitäisikin kilahtaa piakkoin jäsenkyselymme. Toivon erityisen paljon, että jokainen ottaisi sen pienen hetken aikaa ja täyttäisi kyseisen kyselyn.

Kyselyä tullaan käyttämään 2025-2028 visiopaperin rakentamisessa, joten mitä vahvemmin meillä on selkänojaa teiltä, sitä parempi esimerkiksi meidän kuntavaaliohjelmamme tulee olemaan.

Palatakseni kuitenkin hieman vielä kaupunkipolitiikan kevääseen ja sen nostoihin. Valtuuston maanantaisessa kokouksessa hyväksyttiin maankäytön toteutumisohjelman raportti 2024-2028. Näkemykseni mukaan puolue sai hyvin tuohon ohjelmaan oman äänensä kuuluviin ja koko raportti onkin luettavissa kaupungin verkkosivuilla https://asiakirjat.ouka.fi/ktwebscr/fileshow?doctype=3&docid=2848211. Näin puhtaasti puheenjohtajan pohdintana täytyy kuitenkin kommentoida pieni huoli kaupungin nykyisistä suuntaviivoista. Kuten Kalevakin sunnuntaina 28.1. uutisoi, meidän vastavalmistuneessa Rambollin selvityksessä esitetään aika vahvasti ongelmia joukkoliikennestrategian toteutumisessa. Lyhyesti sanottuna kaupungin tavoite joukkoliikenteen kaksinkertaisestamisesta vuoteen 2024 ei näillä panostuksin tapahdu. Tuo jättää meidän hieman ikävään tilanteeseen, jossa näkisin vain kolme huonoa vaihtoehtoa.

Ensimmäisessä jätetään tavoite täyttämättä ja eletään vain eteenpäin. Jokainen ymmärtää varmasti, miksi tavoitteiden kirjaaminen ja niiden toteuttamatta jättäminen ei ole kovin hyvää johtamista. Samoin paperi on lähtökohtaisesti viranhaltijoita velvoittava, joten heidän tulisi tehdä työtä tätä kohtaan olisi se realistista tai ei.

Toisena vaihtoehtona alamme kaupungilla kuristamaan autoilua, jotta yhä suurempi määrä henkilöitä siirtyy pakosta joukkoliikenteen piiriin. Viimeisenä vaihtoehtona taas on, että meitä odottaa talousennusteen ulkopuolelta isoja panostuksia joukkoliikenteeseen, joihin on vaikea varautua, jos näitä ei tosiaan ole ennusteessa. Tässä vaiheessa voisikin olla ehkä aiheellisempaa palauttaa joukkoliikenteen strategia takaisin valmisteluun ja pyytää realistisempia tavoitteita.

Yleisesti Kokoomuksen kannatus gallupeissa on säilynyt vakaana, sekä Stubbin menestys ensimmäisellä kierroksella povaa meille hyvää jatkoa myös tulevaisuudessa. En lähtökohtaisesti olekaan huolissani hallituksen kyvystä viedä uudistuksia läpi, vaikka esimerkiksi AY-liike aktiivisesti pyrkiikin lakkoilemaan. Suomalainen kansa tuntuu olevan kuitenkin yhä kahtiajakautuneempi, eikä tälle kehitykselle näytä olevan taittopistettä tulossa myöskään tulevaisuudessa. Vaikka pidänkin tätä pitkälle omaa etua tavoittelevien poliittisten toimijoiden agitoinnin tuloksena, niin emme voita mitään etsimällä syyllisiä, vaan puolueena meidän tulee pyrkiä yhä enemmän löytämään yhdistäviä linjoja ja jatkaa omaa työtämme.

Lyhyesti sanottuna tuleva kevät on erinomainen aika pyytää ystävää mukaan Kokoomukseen jäseneksi tai jopa ehdolle, koska kuntavaalien ehdokashankinta on jo tällä hetkellä käynnissä. Tulemme nimittämään ensimmäiset ehdokkaat huhtikuun kevätkokouksessa, joten nyt on erityisen hyvä aika hypätä mukaan. Ehdokassitoumuksia saa puoluetoimistolta tai soittamalla kunnallissihteeri Jarkko Lumilalle.

Erinomaista kevätkautta kaikille

Sebastian Stenfors