Työministeri Arto Satonen Oulussa

Ministeri Satonen vieraili keskiviikkona 13. maaliskuuta Oulussa. Antell Pihan kahvilan lämminhenkiseen tilaisuuteen oli kokoontunut yli viisikymmentä alueen kokoomuslaista ja kokoomushenkistä ihmistä.

Satonen kertoi, että kun hän aikoinaan 15-vuotiaana liittyi kokoomukseen, puolueen näkemys mahdollisuuksien tasa-arvosta oli hänelle tärkeä lähtökohta, ja sitä se on edelleen. Mahdollisuuksien tasa-arvo tarkoittaa, että jokaiselle ihmiselle annetaan hänen taustastaan ja lähtökohdistaan riippumatta mahdollisuus tavoitella omia päämääriään ja menestyä. Yhteiskunta tarjoaa puitteet, ja ihmiset etenevät omilla taidoillaan ja kyvyillään. Kaikenlaista työtä, ahkeruutta ja aktiivisuutta arvostetaan.

Rahat eivät enää riitä

”Pohjoismainen järjestelmä, missä elämme, on järjestelmä, jossa tämä kaikkein parhaiten toteutuu. Meillä on esimerkiksi ilmaiset koulut: voi kouluttautua tohtoriksi asti ilman kalliita lukukausimaksuja. Meillä on terveydenhoitojärjestelmä ja kohtuullinen sosiaaliturva”, Satonen kertoi ja jatkoi puhettaan kohti käännekohtaa, ”muttaa”, joka antoi myös perustelut hallituksen työelämä- ja sosiaaliturvauudistuksille.

”Nyt olemme siinä tilanteessa, että rahat eivät riitä järjestelmän ylläpitämiseksi. Jokainen kahdeksas euro, jonka tänä vuonna käytämme, on lainattua rahaa. Se on sama kuin ihminen, joka tienaa 1500 euroa kuukaudessa, käyttäisi joka kuukausi 1700 euroa. Homma ei pyöri pitkään niin.”

Satonen kertasi talouden tasapainottamisen keinot eli hallitusohjelman sisältämät kuuden miljardin sopeutustoimet sisältäen työllisyyttä parantavat toimet ja sen, että tämän kevään kehysriihessä on sovittava uusista sopeutustoimista.

Uudistukset on tehtävä

Satosen vierailu Ouluun sattui tilanteessa, jossa SAK:laiset liitot ovat kahden viikon poliittisessa lakossa vastalauseena hallituksen uudistuksille. Eniten vastustusta aiheuttavat paikallisen sopimisen laajentaminen, poliittisten lakkojen ja myötätuntolakkojen rajoittaminen ja vientivetoinen palkkamalli.

”Uudistukset herättävät vastustusta, koska hallitus toimii nyt eri tavalla kuin maassamme on aikaisemmin toimittu. Aikaisemmat hallitukset ovat toimineet joko niin, että uudistuksia ei edes yritetä tehdä, tai että uudistuksia tehdään, jos työmarkkinajärjestöt voivat niistä keskenään sopia. Sitten oli Sipilän hallitus, joka sai jonkin verran aikaan mutta lakot ja lakkojen uhka pisti heidät perääntymään. Nyt me emme lakkojen takia voi perääntyä. On pakko viedä uudistukset eteenpäin”, Satonen kertoi.

Puheenvuoronsa päätteeksi hän palasi siihen, mistä lähtikin eli mahdollisuuksien tasa-arvoon ja pohjoismaiseen hyvinvointiyhteiskuntaan:

”Kaikki lähtee siitä, että haluamme säilyttää pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan. Se on paras maailmassa, mutta kallis. Sen ylläpitäminen edellyttää erityisesti viennin kilpailussa pärjäämistä ja korkeaa työllisyysastetta.”

Ministeri Satonen vieraili Oulujoen Kokoomuksen Afterwork-tapahtumassa.